Vår utemiljö

Planer 2023 - 2025

Asfaltera gården och bygga ett cykelförråd om bygglov beviljas

Vad tillhör vår förening?

De gröna ytorna som finns längs med huset mot Timmermansgatan och infarten till parkering/ garage tillhör vår förening. På gaveln mot garagelängan är det vägen mellan garagen som är gräns. Därmed tillhör äppelträden, sandlådan och picknickbordet vår förening.  Äppelträdet närmast garaget är Åkerö och det närmast huset Oranie. På gaveln vid infarten till gården står ett Signe Tillisch-träd. Rundeln med syrener är också vår och i den växer förutom näva och en massa vårlökar en svamp som heter jordstjärna.

Vill du hjälpa till med arbetet i vår utemiljö kontakta styrelsen.

Vad som gjorts

2024 Gungorna togs bort.

2022 Gräsmatta anlagd, klätterros och avenbokshäck planterad framför 3A. Beskurit syrenerna, kornellerna och trädet intill garaget.

2020 Lönnen vid gungorna och äppelträdet vid låghusgaveln stöttas med band i trädkronan.

2019 Klippt ner syrenerna, rensat gruset nedanför alla stuprör. Beskurit äppelträden. Lönnen närmast Timmermansgatan på baksidan togs ner och ett silverpäronträd planterades i november. Lönnen bredvid beskars för mer sol på gräsmattan.

2018 Borttagning av buskar och trädskott som växte mot husgrunden. Rensat betongröret under stupröret framför 3i.

Framför 3A togs buskarna bort och sedan täcktes gräsmattan med plast i 3,5 år för att bli av med kirskålen som spridit sig. Staketet mot baksidan och träinhägnader runt altanerna målades sept-okt.

2017 sattes narcisser i syrenrundeln, i gräsmattan vid entrén samt kring syrenerna på baksidan (en syrenbuske flyttades på hösten).

Augusti 2016 beskars alla träd, och stubbar i rabatter och gräsmattor togs bort. Under hösten klipptes buskarna mot Timmermansgatan och infarten ned.

Hösten/ vårvintern 2015 beskars och rensades våra buskage.

Under sommaren 2014 planterades nya buskar och vårlökar i entrérabatten samt till hösten sattes ett hundratal vårlökar i syrenrundeln på gården.